Wyspy Owcze to archipelag wysp wulkanicznych (o powierzchni
1399 km²) na Morzu Norweskim, między Wielką Brytanią, Islandią a Norwegią.
Stanowią terytorium zależne Danii.
Wyspy były zamieszkane przez eremitów irlandzkich już w VII
wieku, następnie około 825 roku zostały zasiedlone przez Normanów (Wikingów), a
od 1035 roku stanowiły posiadłość Norwegii. Wraz z nią zostały przyłączone w
roku 1380 do Danii. W roku 1814 Dania utraciła Norwegię, ale zachowała Wyspy
Owcze. W pierwszej połowie XIX wieku wyspom przyznano ograniczoną autonomię.
Ruch nacjonalistyczny doprowadził jednocześnie do powstania pisanego języka
farerskiego, który jest, obok duńskiego, językiem urzędowym Wysp. W latach 1940-1945
archipelag, jako istotny dla przebiegu Bitwy o Atlantyk punkt strategiczny,
zajęty był przez wojska brytyjskie. W roku 1948 podpisano nowe warunki
współzależności między Wyspami Owczymi a Danią, uzyskując tym samym szerszą
autonomię.
Mieszkańcy Wysp (Farerowie) są w zdecydowanej części
potomkami osadników normańskich pochodzących z terenów obecnej Norwegii. Poza
nimi na terenie Wysp zamieszkuje spora liczba Duńczyków (ok. 5%), a także
niewielka liczba osób (w sumie około 1 tys.) pochodzących z innych krajów:
głównie Islandii, Grenlandii, a także z Polski.
Ponad 1/4 całej populacji (w tym niemal wszyscy imigranci)
mieszka w stolicy kraju – Thorshavn.
Mieszkańcy Wysp Owczych posługują się językiem farerskim,
który jest językiem urzędowym kraju. Niewielka grupa imigrantów z Danii
(zamieszkująca głównie w stolicy i innych większych miastach) posługuje się też
na co dzień językiem duńskim, który jest drugim językiem urzędowym i jest znany
także farerskojęzycznej większości mieszkańców. Ponadto na wyspach dość
powszechna jest znajomość języka angielskiego.
Z tych właśnie wysp pochodzi Eivør Pálsdóttir.
Eivør urodziła się 21 lipca 1983 w Syðrugøta, Wyspy Owcze,
jest farerską wokalistką, autorką tekstów i kompozytorką. Charakteryzuje ją wyrazisty
głos oraz różnorodność gatunków muzycznych, jakimi się posługuje, od rocka,
jazzu, muzyki folkowej, popu po europejską muzykę poważną.
W wieku 12 lat Eivør podróżowała jako solistka w męskim
chórze z Wysp Owczych do Włoch. Później, mając 13 lat po raz pierwszy wystąpiła
w telewizji, w tym samym roku wygrała ogólnokrajowy konkurs piosenki. W 1999 w
wieku 15 lat Eivør dołączyła do rockowego zespołu Clickhaze. W 2001 roku, wraz
z zespołem Clickhaze wygrała ogólnokrajowy konkurs Prix Foroyar. W 2002 Eivør
przeniosła się do Reykjavíku, by tam uczyć się muzyki poważnej i jazzu. W tym
samym roku Kristian Blak zaprosił ją do jazzowej grupy Yggdrasil jako
wokalistkę. W 2002 roku zagrała wraz z Clickhaze na wielkim festiwalu
Roskilde-Festival i na Jazzfestival w Rochester w 2003.
Z wykształcenia wokalistka muzyki poważnej, Eivør śpiewała
również w orkiestrze symfonicznej z Wysp Owczych, jak również solowo w operze
Firra Kristiana Blaka w 2004 roku. W 2008 roku Eivør współpracowała z
angielskim kompozytorem muzyki poważnej Gavinem Bryarsem na Tróndur i Gotu.
Projekt brali udział również basista z Rúni Brattaberg, chór i orkiestra
kameralna Aldúbaran.
Pierwszy album sygnowany jej nazwiskiem ukazał się w 2000
roku. Jest on mieszanką klasycznych ballad z wykorzystaniem gitary i bassu z
wpływami jazzu i tekstów znanych pisarzy Wysp Owczych, kończą go dwie pieśni
religijne. Te śpiewane są w języku duńskim, zaś reszta w języku farerskim.
Większość piosenek zostały napisane przez samą Eivør. Była już wtedy
profesjonalnym muzykiem.
W tym samym roku kiedy ukazał się jej drugi solowy album
zatytułowany Krákan (2003) została nominowana do Music Award w Islandii, gdzie
zdobyła dwie nagrody Best Female Singer i Best Performer, zazwyczaj nadawane
tylko islandzkim artystom.
Kolejny album, zatytułowany Eivør, nagrany we współpracy z
Kanadyjczykiem Billem Bourne'em, stał się najlepiej sprzedającym albumem z Wysp
Owczych w USA i Kanadzie. Bourne z gitarą akustyczną dał projektowi wspaniały
kawałek Amerykańskiej muzyki country. W Islandii ponownie zagościła na listach
przebojów i była nominowana do Music Award wraz z albumem grupy Björk.
Kolejny album z 2007
roku, wyszedł w dwu wersjach językowych i zatytułowany był Human Child w wersji
angielskiej i Mannabarn w wersji dla Wysp Owczych. Kolejne albumy artystka nagrywała
co dwa kolejne lata.
Eivør Pálsdóttir (2000)
Clickhaze EP (2002)
Yggdrasil (2002)
Krákan (2003)
Eivør (2004)
Trøllabundin (together with the Big band of Danmarks Radio
2005)
Human Child (2007)
Mannabarn (Faroese version of
Human Child 2007)
Eivör Live[2008]
Undo your mind EP (2010)
Larva (2010)
Room (2012)
The Color of Dark (with Ginman) (2014)
Bridges (2015)
Album Bridges, który
premierę miał 27 lutego 2015 podobnie jak wcześniejszy krążek był nagrywany w
Studio Bloch, znajdującym się w malowniczym Tórshavn położonym na Wyspach
Owczych. Za to studio służy zaadoptowany stary magazyn pełniący w przeszłości
rolę chłodni. Nagrania materiału mały miejsce w październiku 2014 roku.
Przy pracy nad muzyką „Bridges” i aranżacjach kompozycji
niezmiennie pomagał artystce jej mąż, muzyk Tróndur Bogason. Obydwoje zajmowali
się również produkcją muzyki. Przy nagraniach pomagał im też Jacob Christofer
Andersson, chociaż trzeba wymienić w tym miejscu również inne osoby: Jonas
Bloch, Theodor Kapnas i Hallur Kristjan Jonsson.
Tak jak poprzednio nagrania Eivor miksował addi800 w Studio
Room 313 w Reykjaviku. Natomiast mastering przygotowała Mandy Parnell w Black
Saloon Studios w Londynie.
Tym razem osobą odpowiedzialną za okładkę była Heidi
Andreasen.
Instrumentalnie na płycie wspierali artystkę ponownie
Trondur Bogason (syntezatory, klawisze i elektronika, fortepian, stone harp) i
Magnus Johannessen (pianino tradycyjne i elektroniczne rhodes).
Pojawiają się także nowi muzycy: Hogni Lisberg (perkusja,
programowanie), Mikael Blak (bas, klawisze), Angelika Nielsen (skrzypce),
Andreas Tyklaer Restorff (wiolonczela).
„Bridges” to wydawnictwo bardzo osobiste i jednocześnie
niewymuszone, dzieło hipnotyczne i nastrojowe. Większość kompozycji na płycie
„Bridges” to spokojne utwory o poetyckich tekstach, w których Eivor daje wyraz
swoim uczuciom i tęsknotom, smutkom i radościom. Jej muzyka wymyka się typowym
standardom i nie daje się łatwo zaszufladkować, mieni się odcieniami różnych
stylistyk. Jeszcze bardziej uchwycenie tej muzyki w klamry utrudnia jej
bajkowy, nierealny klimat. Kompozycje Eivor, jej absolutnie niepowtarzalny
przejmujący głos i pełen wdzięku sposób śpiewania są jedyne w swoim rodzaju.
Wokalistka śpiewa w sposób spokojny i stonowany, a także tajemniczy i zmysłowy.
Uwodzi nas i omamia swoim głosem. Słucha się jej niesamowicie.
Pierwsze wrażenie, które się narzuca przy obcowaniu z tym
albumem to, że jest to zniewalająco piękna płyta. Subtelna i koronkowa.
Poszczególne kompozycje zachwycają wysmakowanymi partiami akustycznych
instrumentów oraz subtelną elektroniką. Album czaruje każdym dźwiękiem, jak i
wszystkim tym co znajduje się pomiędzy nimi. Płyta wypełniona jest przepięknymi
balladami, Eivor tworzy tu jedyną w swoim rodzaju kameralną i intymną
atmosferę, otoczoną magiczną aurą, a delikatny aranż pozwala zmysłom zwrócić
szczególną uwagę na znakomite wokalne interpretacje.
W przypadku Eivor mamy do czynienia z artystką wyjątkową,
która podąża własną artystyczną drogą z pełną świadomością tego, czego chce.
Bez oglądania się na trendy i ulegania naciskom wielkich korporacji muzycznych.
Wszystkie utwory pochodzą z płyty "Bridges".
Źródła: http://www.muzykaislandzka.pl oraz https://en.wikipedia.org
kurcze nie słyszałam owych songów wcześniej. Ale wpadają w ucho i wyjść z niego nie chcą:) ta ostatnia jest piękna, magiczna...
OdpowiedzUsuńTeż mi się ta ostatnia najbardziej podoba :)
OdpowiedzUsuńprawda? coś ma w sobie takiego przyciągającego:)
OdpowiedzUsuńdziś będę słuchać z kolei disco polo xd
OdpowiedzUsuńpozdrowienia czwartkowe:)
OdpowiedzUsuń